Suomalainen peruskoulu on saavuttanut 50 vuoden aikana paljon menestystä, mutta julkisuudessa käytävä koulukeskustelu ei tätä tunnista.
Peruskoulun kehittämisessä on ollut monia vaiheita. Vuonna 1999 alkoi peruskoulun uusi kehittämisvaihe, jonka tarkoituksena on ollut lisätä sen yhtenäisyyttä.
Yhä useampi koulu toimii 1-9 luokkien yhtenäiskouluna saman katon alla, mutta kehittämistyötä tarvitaan kaikissa peruskouluissa.
Rohkeita ja kestäviä ratkaisuja on syntynyt eri puolilla maata. Niistä kerrotaan tässä kirjassa.
Ääneen pääsevät niin tutkijat kuin koulujen ammattilaiset oppilaita unohtamatta. Kirja on tarkoitettu suomalaisesta peruskoulusta ja sen yhtenäisyyden kehittämisestä kiinnostuneille tiekartaksi ja kompassiksi. Matkalle kestävään koulun kehittämiseen.
Kirjan tekijät Peter Johnson, Kimmo Tanttu, Mari Heikkinen ja Hanna Maunumäki ovat kokeneita peruskoulun johtajia ja kehittäjiä. Kirjaan on haastateltu kymmeniä opetustoimen ja koulujen johtajia sekä opettajia ja alan asiantuntijoita. Haastattelut, tutkimukset ja kokemukset antavat laajan näköalan peruskoulun kehittämiseen.
Omasta puolestani haluan kiittää kirjan toimitus- ja kirjoittaja- tiimiä hyvästä ja hauskasta yhteisestä työstä. Kiitokset kuuluvat myös kaikille haastatteluihin osallistuneille ja artikkeleita kirjoittaneille huippuasiantuntijoille. Erityiskiitos esipuheen kirjoittajalle professori Pasi Sahlbergille Australiaan.
Kiitokset myös kustantajalle Professional Publishin Finland Oy sujuvasta julkaisuprosessista ja tuesta viimeistelyvaiheessa.
Toivottavasti kirjauutuus saa aikaan hyödyllistä keskustelua ja se tukee kuntien ja koulujen työtä peruskoulun kehittämisessä hyvästä vielä paremmaksi.
Uutuuskirja on saatavana kustantamon verkkokaupasta: www.propublishing.fi ja kirjakaupoista sekä EDUCA 2024 -tapahtuman aikana
11.1.2024 P Johnson